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June 11, 2025
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मोदी का संयुक्त राष्ट्र को संदेश – क्लाइमेट चेंज पर साथ आएं देश

The Prime Minister, Shri Narendra Modi meeting the UNGA Secretary-General, Ban Ki-moon at United Nations Headquarters, in New York on September 27, 2014.

नरेंद्र मोदी भारत के पहले ऐसे प्रधानमंत्री हैं जिनकी अमेरिका यात्रा और संयुक्त राष्ट्र की आम सभा में उनका भाषण – दोनों ही चीज़ें अंतर्राष्ट्रीय स्तर पर चर्चा का विषय बनी हुई हैं. नरेंद्र मोदी इस वक्त गूगल सर्च इंजिन में टॉप पर हैं. भारत ही नहीं बल्कि विश्व के अन्य देशों में उनकी लोकप्रियता अपने पूरे उफ़ान पर है. इसके पीछे दो वजहें हैं – एक वॉल स्ट्रीट जर्नल में छपा उनका लेख और दूसरा यूएन की जनरल असेंबली में उनका भाषण जो – विश्व की नई चुनौतियों, ख़ासकर क्लाइमेट चेंज (ग्लोबल वॉर्मिंग) और पर्यावरण पर सबके साथ आने की बात कहता है. 

न्यूयॉर्क में संयुक्त राष्ट्र की आम सभा को संबोधित करने से तीन दिन पहले ही नरेंद्र मोदी का एक लेख – वॉल स्ट्रीट जर्नल में प्रकाशित हुआ. इसे अमेरिका सहित पूरी दुनिया में पढ़ा गया – और इसे पढ़नेवाले पहले ही समझ गए थे कि संयुक्त राष्ट्र की आम सभा में मोदी के भाषण का अजेंडा क्या होगा. करीब दो पन्ने के अपने आर्टिकल में नरेंद्र मोदी ने पूरा एक पैराग्राफ़ पर्यावरण में आ रहे बदलाव और आर्थिक विकास में उसके समावेश पर लिखा – 

“जब मैं कंप्यूटर की शक्ति और इसकी स्टोरेज कैपासिटी के विकास के बारे में सोचता हूं, तो देखता हूं कि – जिस तरह से पिछले दशकों में इसका आकार छोटा हुआ है, – इसकी नकल अक्षय उर्जा के क्षेत्र में भी किया जा सकता है.  ऐसे ही – बजाए कि पुराने तरीके से बने भारी भरकम पावर प्लांट्स के बनने का लंबा इंतज़ार करने के – सौर्य उर्जा और पवन उर्जा के साथ भारत के हज़ारों गांवों को तेज़ी से, साफ़-सुथरी और भरोसेमंद बिजली प्रदान की जा सकती है.  इस वजह से भारत की संवृद्धि का रास्ता – पुराने विकसित देशों से बिल्कुल अलग – पर्यावरण संवेदी और स्थाई होगा.  हमारे सफ़र का ऐसा रास्ता, हमारी सांस्कृतिक जड़ों से जुड़ा हुआ है , जहां हम निसर्ग और उसकी देन की , पूजा करते हैं. ” –  वॉल स्ट्रीट जनर्ल में मोदी के लेख से 

प्रधानमंत्री नरेंद्र मोदी ने – भारत और पाकिस्तान दोनों देशों में बैठे पॉलिटिकल पंडितों और अंतर्राष्ट्रीय एवं कूटनीतिक मामलों के जानकारों को अचंभित कर दिया. यूएन के अपने भाषण में मोदी ने पाकिस्तान पर, अगर चार लाइनों में अपनी बात समाप्त कर दी, तो ग्लोबल वॉर्मिंग, पर्यावरण में बदलाव और सस्टेनिबिलिटी पर करीब पांच मिनट तक बोले. एशिया और विश्व के आर्थिक विकास के लिए मोदी ने आतंकवाद पर काबू को जितना महत्व दिया – ठीक उतना ही महत्व उन्होंने – उर्जा के साफ़ सुथरे स्रोत, सस्टेनेबल डेवलपमेंट और पर्यावरण के आर्थिक पहलू को भी दिया. किसी को उम्मीद नहीं थी कि मोदी यून जनरल असेंबली में भारत के कूटनीतिक मुद्दों के अलावा भी कोई बात कहेंगे. दिल्ली में बैठे कुछ विदेशी मामलों के पंडितों को मोदी का ये भाषण यूएन के प्लैटफॉर्म को ज़ाया करने के बराबर भी लगा है – वहीं कई विदेशी पत्रकार नरेंद्र मोदी को एक सुलझे हुए और अंतर्राष्ट्रीय नेता के तौर देख रहे है. 

बहरहाल संयुक्त राष्ट्र की आम सभा में मोदी के भाषण पर कई तरह की राजनीतिक और कूटनीतिक टिप्पणियां होती रहेंगी , लेकिन नरेंद्र मोदी ने अपना इरादा साफ़ कर दिया है, और वो ये – कि वो ना सिर्फ भारत को आर्थिक प्रगति की राह पर ले जाना चाहते हैं, बल्कि वो भविष्य में पर्यावरण की चुनौतियों को भी दूसरों से बेहतर समझते हैं. विकास और पर्यावरण में ज्यादा दिनों तक टकराव या असंतुलन, विनाशकारी साबित होगा – ऐसे में अगर स्थाई विकास हासिल करना है, तो पर्यावरण के साथ हिंसा नहीं चलेगी, बल्कि पर्यावरण को भारत की आर्थिक नीति का हिस्सा बनाना होगा. 

Resolve Tradition of Mistrust Between NGOs, Corporates

HOW can corporates and non-governmental organizations work together in the ecosystem of the new Companies Act of India? This question raises a dilemma at both ends. Corporates aren’t sure whether they will get a genuine NGO partner to implement their ideas and NGOs are worried their credibility will be at stake, if they partner with a wrong corporate. The amount of mistrust is tremendous. No wonder then, corporate create their own foundations to implement wp activities while there are around 3.3 million NGOs already existing in India!

Additionally, I believe they are strongly influenced by the 4Ps, though in different ways: Passion, Practicality, Profits and Public good. NGOs are usually driven by high octane of passion for public good and sometimes ignore Practicality in their operations. They choose to make decisions through the heart. On other hand, corporations are Passionately driven by Profits and manage their operations with acute Practicality. Thus, it becomes difficult for either of them to understand each other. Yet they are two sides of the same coin, one who runs the country’s economy through profits and other who ensures that the people and planet are taken care of… together contributing to the triple bottom line.

The Companies Act 2013 has made Corporate Social Responsibility (wp) legally binding with a mandate that is first of its kind in the world. As reported, there will be around 16000 companies in India who will be spending 2% of PAT (profit after tax) as wp, amounting to an estimated Rs. 25,000 crore coming in to the system annually. wp is now seen as ethical and smart way to conduct business, turning corporate entities into socially responsible organizations, visibly contributing to the social good. Such business regulations in India have already created a platform for NGOs to play a part in creating shared value, by recommending the implementation of wp projects through NGOs and development sector agencies. In this context, it is essential that NGOs understand the wp landscape in India. After decades, wp has created a new world of opportunities for the Indian youth and experts say that there will be requirement of more than 1,00,000 wp trained professionals across the country. For instance, to get wp managers, corporates need to look at the NGO sector rather at management institutions that may take at least two more years to bring out qualified wp managers who will be still no match to the rich experience that NGO professionals of the country bring to the table. Why reinvent a wheel when there exists several of them?

So the question arises: will wp funds be available for NGOs? Are NGOs ready to avail wp funds? At various wp forums that I attend, I witness good amount of NGO-bashing. The corporate community finds the NGO sector largely fake, incompetent, unaccountable and disorganized. Some people have thrown arbitrary figures at me, saying “you know, of the 3.3 million NGOs that exists today, half of them are nonexistent and fake. Of the remaining, half are corrupt, still quarter of the rest are compromised, and say around 5% might be genuine and really doing good work.” As you could see, there is no research to support these figures. But one fact is true: till date, the NGO sector in India largely remains unorganized. No one has thought of building a consortium, to guide, mentor and bring in best practices into the sector.

[creativ_pullright colour=”red” colour_custom=”” text=”Why not involve NGO leaders in developing wp projects and programmes? If this happens then the madness of tree plantation will be replaced by habitat restoration or forest protection.”]

Funds, scarcity and sustainability issues has made every NGO an island in itself and no two islands want to meet or even want to build a bridge. They are so divided among themselves that I can understand how bewildered the corporate world would be, while looking at this ocean of 3.3 million islands, it must be very difficult for them to pick and choose. They are unsure which of these islands might be sinking ones, which ones have a solid rock foundation, and which are mobile islands that move as per the tides, without direction.

Yet, in a historic moment, the Government of India decided to support the NGO sector by making them partners in the country’s development through wp. This reflects the government’s belief in the voluntary sector and the good work done in it. In fact, the world’s second oldest NGO, the Bombay Natural History Society (BNHS), still flourishes in India after 131 years of existence, protecting India’s unique biodiversity! Likewise in any sector, absolute integrity is an impractical expectation; why should NGOs be expected to play saints when they are also run by human beings. Today, our NGOs need more of capacity development in managing themselves rather funds. wp addresses this need too and it is expected the corporates come forward to empower their NGO partners.

I still do not understand why more and more high-end wp workshops are being held by the corporates, of the corporates and for the corporates. What’s the point when NGO representatives are missing from the panel and the audience? Why not hold free workshops and educate the NGO sector who will be the key player in the implementation of wp strategy? Why not involve NGO leaders in developing wp projects and programmes? If this happens then the madness of tree plantation will be replaced by habitat restoration or forest protection.

NGOs are grassroots workers and corporates aren’t, this difference will be there and it should be retained. Like mixed hunting parties among the birds who operate at different canopy levels so that everybody gets food while the ground dwelling birds are flushing out insects in search of seeds and fruits. Thus, the government, corporations and civil society should operate at different canopy level and get rid of issues marring the country’s growth.

Many industrialists might disagree but the wp sun has risen on the NGO horizon and even before the next amendment comes through, I am confident the NGO sector by then, will be basking in the bright sunlight, brightening up the world they touch upon.

 

Hrithik Roshan, Varun Dhawan & Kunal Kapoor Raise Funds for J&K Flood Victims

Hrithik Roshan has reached out to his fans & followers asking them to help raise funds for the rescue and aid of the victims of floods in the state of Jammu & Kashmir. The Krrish 3 star has collaborated with Ketto.org that has set up an online campaign featuring a letter of appeal by the actor to raise funds that will be routed to J&K through CARE India. The campaign aims to achieve a target of Rs 10 lacs over the next 1 month and has already reached close to 3 lacs. Joining the efforts is actor Varun Dhawan who has set a target of 3 lacs and has managed to generate half the amount with another 29 days to go.

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A screen shot of the Fundraising Campaign by Hrithik, Varun and Kunal on Ketto.org

Ketto.org is a crowdfunding platform dedicated to raising funds for social causes and charities in India. Bollywood actor Kunal Kapoor is one of the co-founders of this portal that enables people to browse campaigns or start and promote a campaign. Kapoor has set up a parallel campaign that aims at raising Rs 5 lacs for the flood victims.

Hrithik reaches out to his fans twitter to spread the word on his fundraising campaign.
Hrithik reaches out to his fans twitter to spread the word on his fundraising campaign.

The funds being raised by Hrithik, Varun & Kunal will be used to distribute survival kits that would include basic amenities to the flood victims by CARE India. Specializing in disaster preparedness and response CARE has largely been working towards ending poverty and social injustice through organizing programs in health, education, livelihoods in India.

View Hrithik Roshan’s Campaign on Ketto.org:

View Varun Dhawan’s Campaign on Ketto.org:

View Kunal Kapoor’s Campaign on Ketto.org:

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सुलभ क्रांति का नया दौर : साक्षात्कार

प्रधानमंत्री के मिशन टॉयलेट पर सुलभ इंटरनेशनल के संस्थापक विंदेश्वर पाठक से वरिष्ठ पत्रकार उमेश चतुर्वेदी की बातचीत

हर साल स्वतंत्रता दिवस यानी पंद्रह अगस्त को लालकिले से प्रधानमंत्री का राष्ट्र के नाम संबोधन में दरअसल देश की भावी नीतियों और योजनाओं की ही झलक मिलती रही है। 67 साल से साल-दर-साल प्रधानमंत्री के भाषण में कई बार सिर्फ रस्मी घोषणाएं भी होती रही हैं। लेकिन इस बार प्रधानमंत्री नरेंद्र मोदी ने कुछ अलग हटकर भी घोषणाएं कीं। जिन्हें लेकर देश इन दिनों संजीदा भी दिख रहा है। ऐसी ही एक घोषणा मिशन शौचालय की भी रही। इसमें प्रधानमंत्री ने निजी और कारपोरेट सेक्टर से अपील की कि वे स्कूलों में बच्चियों-लड़कियों के शौचालय बनवाने के लिए आगे आएं। हाल के दिनों में दूर-दराज के इलाकों में बच्चियों और महिलाओं से ज्यादातर रेप की घटनाएं खुले  में शौच के  लिए  जाने  के  दौरान  हुई। इन अर्थों में प्रधानमंत्री की अपील को गहराई से महसूस किया जा रहा है। देश में सुलभ शौचालयों के जरिए क्रांति लाने में विंदेश्वर पाठक का बड़ा योगदान है। उन्होंने मैला ढोने वाले समुदाय की मुक्ति की दिशा में भी बड़ा काम किया है। शौचालयों के जरिए क्रांति लाने वाले विंदेश्वर पाठक इस सिलसिले में क्या सोचते हैं, इसे लेकर की गई बातचीत के संपादित अंश पेश हैं-

पाठक जी, सबसे पहला सवाल यह है कि प्रधानमंत्री की इस योजना को आप किस तरह देखते हैं?

देखिए शौचालय की क्रांति की दिशा में इस देश में अब तक महात्मा गांधी और मैंने ही काम किया है। इसके बाद मोदी जी पहले व्यक्ति हैं, जिन्होंने इतनी संजीदगी से इस मसले को उठाया है। ऐसा नहीं कि बाकी लोगों ने इस मसले को नहीं उठाया। लेकिन बड़े पैमाने पर हम ही लोगों ने इस मसले पर उठाया है। गांधीजी तो इस मसले को इतना अधिक महत्व देते थे कि उन्होंने कहा कि हमें आजादीसे पहले देश की सफाई चाहिए। लेकिन दुर्भाग्यवश इस मसले की तरफ बाद में किसी ने संजीदगी से ध्यान नहीं दिया। देश में अंग्रेजों के आने के पहले आमतौर पर खुले में ही शौच की परंपरा थी। वह आज भी है। लेकिन अगर शौच इंतजाम था भी तो वह इंसानों के जरिए सफाई वाली व्यवस्था पर था। गांधी जी ने सबसे पहले उनकी मुक्ति की दिशा में काम किया। हां अंग्रेजों ने यह किया कि उन्होंने सीवर व्यवस्था पर आधारित शौचालय व्यवस्था का इंतजाम शुरू किया और कलकत्ता में सबसे पहले 1870 में सीवर शुरू किया।  लेकिन दुर्भाग्यवश तब से लेकर अब तक के 144 साल में सिर्फ 160 शहरों में ही सीवर व्यवस्था शुरू हो पाई है। जबकि इस देश में 7935 शहर हैं। जाहिर है कि अब भी तमाम उपायों के बावजूद इंसानों द्वारा साफ किए जाने वाले शौचालय या खुले में शौच करने का इंतजाम ही ज्यादा है। इस हालत में मोदी जी की लाल किले से अपील का बड़ा असर होना है। हमारी आवाज को लोग उतनी गहराई से नहीं सुनते थे। लेकिन अब लोग इसके प्रति जागरूक  होंगे और इसकी तरफ  का ध्यान गया है। इसलिए मेरा तो मानना है कि देश को स्वच्छ और मैला ढोनेवाले लोगों की जिंदगी सुधारने की दिशा में मोदी जी की यह अपील युगांतकारी साबित होने वाली है।

आपने शौचालयों पर बड़ा काम किया है। इस सिलसिले में देश की परंपराओं-कुपरंपराओं दोनों को देखा है। आपने कहा कि गांधी जी ने इसकी तरफ पहली बार ध्यान दिलाया..आखिर उनका सुझाव क्या था और क्यों नहीं उनकी बताई राह लागू हो पाई।

गांधी जी ने अपने डरबन के आश्रम में सबसे पहले फैंस लैट्रिन यानी चारदीवारी के भीतर शौच का इंतजाम शुरू किया। उनकी व्यवस्था में हर व्यक्ति को अपना शौचालय साफ करना होता था। आज भी पुराने गांधीवादियों में आप यह चलन देख सकते हैं। ग्रामीण क्षेत्रों के लिए उनका सुझाव था कि झाड़ी में जाइए और शौच कीजिए। शौच के बाद उस पर मिट्टी डालिए। शौचालय की सफाई के जरिए वे दरअसल मैला साफ़ करनेवाले लोगों को समाज में बेहतर स्थान दिलाना चाहते थे। हमारे यहां परंपरा रही है कि घर के नजदीक शौच ना करें। गांधी जी ने उसमें बदलाव का इंतजाम किया और चारदीवारी के भीतर शौच व्यवस्था की शुरूआत की। उनकी कोशिश इन लोगों को शौच सफाई के घिनौने काम से मुक्ति दिलानी थी। वे शौचालय को सामाजिक बदलाव के औजार के तौर पर देखते थे। गांधी शताब्दी के दौरान 1969 में मुझे लगा कि इस दिशा में काम किया जाना चाहिए। इसलिए मैंने सुलभ इंटरनेशनल की स्थापना की और इसकी तरफ काम शुरू किया।

अब मोदी जी ने लालकिले से लड़कियों के लिए शौचालय का इंतजाम करने के लिए कारपोरेट से आगे आने की अपील की है। इसका क्या असर दिख रहा है।

अभी अनौपचारिक बातचीत में आप ही बता रहे थे कि मोदी जी की अपील के बाद सबसे पहले टाटा कंसल्टेंसी सर्विसेज ने 100 करोड़ रूपए से देश के दस हजार स्कूलों में लड़कियों के लिए शौचालय बनाने का ऐलान किया है। भारती-एयरटेल कंपनी ने भी 100 करोड़ से पंजाब के स्कूलों में शौचालय बनाने का फैसला किया है। ओरिएंटल बैंक ऑफ कॉमर्स भी दो करोड़ की लागत से शौचालय बनाने जा रहा है। कहने का मतलब है कि देश में सफाई की दिशा में मोदी जी की अपील के बाद बड़ी क्रांति की शुरूआत हो चुकी है। सबसे बड़ी बात यह है कि अब सांसदों और कंपनियों को अपने कारपोरेट सोशल रिस्पॉंसबिलिटी फंड से शौचालय बनाना होगा। इससे देश की सफाई के प्रति लोगों का नजरिया जहां सकारात्मक होगा, वहीं हमारी माताओं,बहनों और बेटियों को खुले में जाने की शर्मिंदगी से मुक्ति मिलेगी। इससे बड़ा सामाजिक बदलाव होगा।

चूंकि आपकी विशेषज्ञता स्वच्छता और शौचालय के संस्थापन और प्रबंधन में है। लिहाजा प्रधानमंत्री की अपील के बाद आप पर क्या असर पड़ा है। 

देखिए, हम तो 45 साल से यह काम कर रहे हैं..लोगों को स्वच्छता के जरिए स्वस्थ जीवन का संदेश दे रहे हैं। लेकिन मोदी जी की अपील के बाद बड़ा परिवर्तन आ रहा है। दुनियाभर से लोग हमें फोन कर रहे हैं कि हम कैसे मदद कर सकते हैं। कई कारपोरेट हमसे पूछ रहे हैं कि हम कैसे इस दिशा में प्रधानमंत्री की अपील के मुताबिक काम करें। अभी हाल ही में सरकारी क्षेत्र की कंपनियां एनटीपीसी, गेल, आरईसी ने हमसे इस दिशा में सलाह और सहयोग मांगा है।

आप अपनी तरफ से कुछ पहल करने की सोच रहे हैं?

हां,  हम ब्रुनई के सुल्तान जैसे दुनिया  के बड़े धनी व्यक्तियों से आम भारतीयों की जिंदगी में बदलाव लाने के लिए प्रयास करने की दिशा में सहयोग मांगने जा रहे हैं। विदेशों में अपने संपर्क वाली संस्थाओं से भी मदद मांगने की हम सोच रहे हैं। ताकि भारतीयों को स्वच्छ और स्वस्थ माहौल मुहैया कराया जा सके। हम मोदी जी को भी चिट्ठी लिखकर अपनी योजना पेश करने जा रहे है। हमें उम्मीद है कि वे हमारी भी मदद करेंगे।

आपकी क्या योजना है?

हम मोदी जी को अपनी योजना को बताने जा रहे हैं। हमारा मानना है कि देश में हर इलाके के पचास हजार युवाओं को सैनिटेशन और शौचालय क्रांति के लिए प्रशिक्षित करें। देशभर में करीब ढाई लाख पंचायतें हैं। हर युवा को पांच-पांच पंचायत में शौचालय बनवाने और लगवाने की ट्रेनिंग देकर हमें उतार देना चाहिए। इससे देश में पांच साल के अंदर पूरी स्वच्छता आ जाएगी और पचास हजार युवाओं को इस दिशा में रोजगार भी मिलेगा।

शौचालय क्रांति तो जरूरी है। लेकिन एक सवाल यह है कि मौजूदा जो शौचालय व्यवस्था है, उसमें पानी की खपत ज्यादा होती है। जबकि भारत में भी खासकर शहरों और कई इलाकों के देहातों में भी पानी की कमी बढ़ती जा रही है। तो ऐसे में क्या शौचालय क्रांति से देश में नए सिरे से जलसंकट नहीं बढ़ेगा?

इसके लिए हम चाहेंगे कि हमारी तकनीक से विकसित शौचालय व्यवस्था का प्रयोग बढ़े। हमने जो शौचालय डिजाइन किया है। उससे सिर्फ एक लीटर पानी में मल और मनुष्य दोनों की सफाई हो जाती है। करीब उतना ही पानी लगता है। जितना लोग खेत में जाते वक्त इस्तेमाल करते रहे हैं। इसलिए मैं तो चाहूंगा कि इसी व्यवस्था को बढ़ावा दिया जाय, तभी सही मायने में स्वच्छता क्रांति आ पाएगी और पानी की कमी की समस्या से भी नहीं जूझना होगा। 

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उमेश चतुर्वेदी, लेखक टेलीविजन पत्रकार और स्तंभकार हैं। यहां प्रकाशित इंटरव्यू में कही गई बातें और विचार पूरी तरह से लेखक और साक्षात्कार देनेवाले के हैं – सीएसआर जर्नल ऐसे किसी विचार का समर्थन नहीं करता जिससे जनभावना, राष्ट्र भावना या व्यक्ति विशेष को आघात पहुंचे। 

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Donate While You Eat At This Dubai Restaurant

THE retail industry across the globe often donates a portion of its proceeds from sales to charity. In India, it is mandatory for qualifying companies to divert 2 percent of their profits towards the social sector. But it’s a trend that has not quite caught on in the food industry. In Dubai, an erstwhile corporate world head honcho-turned-innovative entrepreneur is taking a leaf out of this trend and is taking the 2 percent idea a bit further.

David Thomas, who has three restaurants in Dubai, is a compassionate entrepreneur. His first restaurant Tichinos, has some dishes on the extensive menu that dedicates 2% of sales to wp activities.

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David Thomas at his restaurant Tichinos with staff

“I believe food is such an integral part of everyone’s lives and ultimately we all earn a livelihood to have a full stomach. Being in the food industry, we collect the 2% from the menu items all year round to give a proper meal to those who don’t get one,” explains Thomas.

He further added, “Last year, we invited special needs children in our restaurant. These kids ordered their hearts’ fill and it made our hearts swell with pride.  This year we invited about 100 people from Dubai Silicon Oasis where Tichinos is based – security staff, cleaners and gardeners, house keeping staff, taxi drivers and provided them a proper meal.”

Thomas also has a Hospitality Training institute IICBT in Dubai and that first sparked his interest in wp. “I think personally there are many who deserve a good meal with respect and I believe personally it’s just a gesture to treat humans who are gifted with less in life.” IICBT is also open to train the blind free of charge in the UAE, though there have been no takers for this offer so far.

Thomas’s initiative stands out as not many restaurants in the UAE do charity or wp. But for Thomas, this has become a way of running his business and his life. “I have never looked at it as a wp policy as I have always given in my life and don’t do it for publicity. Moreover 2% will not hurt our way of life.”

Other big food MNCs in the Gulf region have always practiced wp activities, but most restaurants don’t have a structured policy. Having been part of an MNC before, Thomas was no stranger to wp initiatives. “Global MNCs have a culture and a structure to do such activities and come up with new initiatives. When I started out on my own, I decided to carry on with what I could do to bring a smile on the less privileged as money is never enough and it will never be,“ he signs off.

Dr. Bhaskar Chatterjee, Director General and CEO, Indian Institute of Corporate Affairs

We want The CSR Journal to be different, exemplify the very mission and vision of CSR, and always emphasise that CSR is meant to achieve the social and developmental goals of our nation.

A Bug-licious Solution for Food Shortage

Mark Ruffalo is using his stardom to reach out to millions of fans to talk about causes he passionately supports.

It’s official. Bug food is good for everyone. Online shopping portals like  thailandunique.com,  edibleunique.com,  buggrub.com stock an extensive range of edible insects with such an inviting packaging & presentation that you may seriously consider biting the bug, literally! Back home in India, the Bodo tribal folk in Assam consume insects such as caterpillars, termites, grasshoppers, crickets, and beetles every day. These insects supply as much nutritional value in terms of proteins and vitamins even when preserved for later consumption. Lost your appetite? Think again.

In India the practice of eating the insects seems to be limited to the tribal regions in Assam and the central region.
In India the practice of eating the insects seems to be limited to the tribal regions in Assam and the central region.

Cotton College in Guwahati has recently concluded a study on the insect diet of the Bodo tribe in Assam. “We are now doing a lot of work on edible insects,” says Dr. Arup Kumar Hazarika. The study reveals that if cultivated on an industrial scale, insects could be far cheaper than other meat, and more environment-friendly, as they do not require as much nutritional input themselves. Hazarika adds ‘We are studying aspects like the chemical composition, micro and macronutrients, the kinds of insects eaten. In India the practice of eating the insects seems to be limited to the tribal regions in Assam and the central region.’

Food and Agriculture Organisation (FAO) warns of global famine in 50 years.
Food and Agriculture Organisation (FAO) warns of global famine in 50 years.

Insects are already a part of the traditional diets of about 2 billion people around the world. Major areas of consumption include Latin America, Southeast Asia and Central Africa. And Dr. Hazarika’s efforts assume significance in light of Food and Agriculture  Organisation’s  (FAO)  warning of a global famine in 50 years. The solution to this seemingly inevitable famine, the FAO says, is to begin to acclimatize people to the idea of eating insects.

Insects are already a part of the traditional diets of about 2 billion people around the world.
Insects are already a part of the traditional diets of about 2 billion people around the world.

Some other experiments are also underway in India. The Central Sericultural Research and Training Institute of Mysore has been experimenting with converting leftover silkworm pupae into food. The Madhya Pradesh Silk Federation has been selling, mostly to people from the North East, canned silkworm pupae for general consumption since 1946. ‘Right now many people don’t buy this because it is not popularised’, says Ravindra Singh, a scientist at the federation. ‘Once it becomes readily available, people will definitely begin to buy it.’

As new ways are examined to feed a rapidly expanding global population, that too, with a minimal environmental impact, the consumption of insects as food may be an exciting opportunity for innovative Chefs around the world to conjure up some lip smacking Termite sizzlers, Grasshopper Soufflés and perhaps a Beetle juice mocktail to wash it all down! Ensia, a magazine showcasing environmental solutions in action put together this infographic that presents a line up of exciting ingredients that can potentially inspire Gordon Ramsay to conjure up some irresistible gastric delights. Bon appétit!

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Modi Effect: TCS, Bharti Pledge Rs. 100 Cr To Build Toilets For Women

WITHIN days of Prime Minister Narendra Modi’s appeal to the corporate sector to contribute liberally towards building toilets, responses have staring pouring in thick and fast. IT bellwether TCS has decided to take the lead into an actionable plan. It has announced a mega initiative of building 10,000 toilets in girls’ schools across the country. The company has provisioned a whopping Rs. 100 crore towards this cause. Bharti Foundation, the wp arm of Bharti Enterprises has pledged the same amount towards building toilets in rural Punjab, especially Ludhiana, where the company’s head Sunil Mittal hails from.

“TCS is proud to support the Prime Minister’s ‘Clean India’ initiative. We believe that achieving the mission of providing hygienic sanitation for girl students will have a tangible impact on the level of education achievement and development of India’s next generation,” said N Chandrasekaran, CEO and MD, TCS.

A couple of days ago, it was Oriental Bank of Commerce, which was perhaps the first organization to react to Modi’s appeal and announced a wp fund of Rs. 2 crore for building toilets.

And that’s not all. We have learned that a number of other corporate and PSUs have already started contemplating the idea of dedicating some part of their wp spend to building toilets, especially for girls.

To borrow Dr. Bindeshwar Pathak’s phrase, ‘this may just be the beginning of a new beginning’. The man who has spent more than four decades in building common toilets throughout the country under the brand name Sulabh International, recently compared Modi’s passion for cleanliness with that of Mahatama Gandhi’s on a television talk show. “For the first time since Gandhi, somebody is so passionate about toilets and sanitation in this country,” said Pathak.

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Around 47% government schools in the country still do not have adequate toilets.

In fact, Mahatma Gandhi had once famously said, “I want to clean India first, independence later”. And now, Modi’s intentions are clear, putting toilets on the top of the agenda while addressing the nation on Independence Day from the ramparts of the Red Fort.

According to commentators, addressing the need of toilets for women, is a not merely a sanitation concern, it is a question of dignity, and judging from the response, Modi’s emotionally-charged speech has clearly touched the right chord with corporates. It would not be wrong to assume that this thought and conviction of our three-month-old Prime Minister is capable of becoming a national ambition.

I spoke to a couple of lower middle class women in Eastern Uttar Pradesh, who in a very clear and terse way said, “It’s a question of mindset, our husbands and father own mobile phones and tv, but are not bothered about toilets”. In fact, only a few weeks ago, in a remote part of Kushinagar district of Uttar Pardesh, a group newly-wed brides made news after they left their in-laws place because there were no toilets.

In the manner corporate India has responded to this glaring and shameful problem that we face as a country is indeed a welcome step and perhaps an indicator of the confidence corporates are placing in the ruling government. And as we move towards a more socially responsible society, the toilet-for-all initiative is perhaps one of the most imperative and pressing issues that can be taken up by corporate India while planning their wp spend.

Plastic wp

Assam based NGO Parivartan, recently invited a German expert to conduct a workshop on Upcycling Plastic. The main idea was to create awareness in the local communities of the problems associated with plastic garbage and to encourage Upcycling of plastic waste instead of littering or burning.

The workshop touched upon the usual suspects in the plastic waste menace story by talking about:

Assam based NGO Parivartan's Workshop on Upcycling Plastic Waste trained women of the local communities in the art of using Plarn (Plastic Yarn) to create useful things.
Assam based NGO Parivartan’s Workshop on Upcycling Plastic Waste trained women of the local communities in the art of using Plarn (Plastic Yarn) to create useful things.
  • Problems associated with plastic littering and burning.
  • The value of the wasted resources.
  • Creating useful and desirable things out of waste by the means of Upcycling (ideally as an income-generating measure).
  • Promoting creativity, out-of-the-box thinking and new skills in participants.

Over the last century, plastic has taken over the planet. On the one hand, plastic seems a miracle material, on the other hand, it is a curse. Plastic bags, made of depletable natural gas or petroleum resources, are often used only for a matter of minutes. Yet they last in the environment for hundreds of years, shredding into ever-smaller pieces but never fully breaking down and releasing toxins in the process. Low grade plastic is not only presenting an ugly site in millions of heaps all over but also choking up earth and killing animals which feed on it.  Plastics have been linked with a slew of health concerns, including certain types of cancer and infertility.

[creativ_alertbox icon=”thumbs-down” colour=”red” custom_colour=”#dd3333″]Worldwide, a trillion single-use plastic bags, the worst pollutants, are used each year, nearly 2 million each minute![/creativ_alertbox]Plastic Waste[creativ_alertbox icon=”thumbs-up” colour=”green” custom_colour=”#a7d686″]One of the fastest and easiest techniques of upcycling discarded plastic is by turning it into Plarn – Plastic Yarn.[/creativ_alertbox]

Plarn is created out of plastic bags and other packaging materials by cutting them into thin strips and connecting them to a long yarn which can then be used for different crocheting techniques. Plarn can be used to create bags, totes, rugs, mats, pillows, baskets, storage bins etc. Plarn weaving techniques could be devised to create big sheets of a cheap, light, water and weatherproof material.

Plarn can be used to create bags, totes, rugs, mats, pillows, baskets, storage bins etc.
Plarn can be used to create bags, totes, rugs, mats, pillows, baskets, storage bins etc.

Countries the world over have taken measures including legislations to curb the use of plastic bags but have achieved limited success. More than the making of legislation or laws, it is the   mass contact programs and the workshops, which promote recycling and use of better quality plastic, that will help us rid of the problem. Corporate Houses can play a major role in creating and implementing large scale plastic Upcycling projects across their areas of operation. Any initiative aimed at creating awareness about plastic waste is a great first step. However, environment & sustainability experts point out that to be really effective- wp initiatives must offer solutions that have a long term and sustainable impact as a mandatory follow up step to creating awareness about the consequences of the ever piling up plastic waste.

[creativ_alertbox icon=”ok” colour=”blue” custom_colour=”#a7d686″]Plastic Waste Upcycling Projects by Corporates would be an eligible wp activity as per the Companies Act, section (ii) & (iv) -for promoting employment enhancing vocational skills & ensuring environmental sustainability respectively.[/creativ_alertbox]

Such projects could have a 360 degree approach towards tackling the plastic menace by following a step-by-step approach:

  1. Creating Awareness: about the hazards of Plastic Waste accumulation
  2. Providing Alternatives: like distributing locally made recycled cloth bags
  3. On Ground Impact Oriented Activities: Organize Plastic Waste Collection drives
  4. Introducing Sustainable Solutions: Organize Plastic Waste Upcycling Workshops
  5. Employment & Revenue Generation: Sale or dissemination of Upcycled Plastic products
Low grade plastic is not only presenting an ugly site in millions of heaps all over but also choking up earth and killing animals which feed on it.
Low grade plastic is not only presenting an ugly site in millions of heaps all over but also choking up earth and killing animals which feed on it.

Experts emphasize that a well-researched, result-oriented approach is the requisite evolutionary step for wp in India is to become meaningful and rise beyond the old tradition of a good picture opportunity and a general Press Release.

‘ शौचालय की सोच ‘

एक लोकप्रिय प्रधानमंत्री क्या कर सकता है, ये नरेंद्र मोदी ने कर दिखाया है. 15 अगस्त को लाल किले से जब नरेंद्र मोदी ने देश के कार्पोरेट घरानों से , महिलाओं और ख़ासकर स्कूलों में लड़कियों के लिए शौचालयों  के निर्माण करने की अपील की, तो अगले अड़तालीस घंटों में ही करीब 200 करोड़ रूपये इस काम के लिए इकठ्ठा हो गए.  कार्पोरेट सामाजिक दायित्व के तहत, देश की दो बड़ी कंपनियों टीसीएस और भारती एअरटेल ने सौ-सौ करोड़ रूपये, शौचालयों के निर्माण के लिए सुरक्षित करने की घोषणा कर दी. 

  • टीसीएस 100 करोड़ की लागत से करीब 10,000 शौचालयों का निर्माण करेगी
  • भारती एअरटेल 100 करोड़ रूपये की लागत से पंजाब में शौचालय बनवाएगी 
  • ओरिएंटल बैंक 2 करोड़ रूपये लगाकर स्कूलों में 200 शौचालय निर्माण करेगी

कंपनी एक्ट की नई संशोधित धारा के तहत आनेवाली करीब 16,000 कंपनियों को चालू वित्त वर्ष से अपने शुद्ध मुनाफ़े की 2 फ़ीसदी रकम कार्पोरेट सामाजिक दायित्व या सीएसआर के कामकाज पर ख़र्च करना होगा. ऐसे में अगर प्रधानमंत्री ख़ुद किसी एक काम के बारे में अपील करते हैं तो उसकी अहमिअत समझी जा सकती है. कार्पोरेट जगत भी प्रधानमंत्री की इस समझ की तारीफ़ कर रहा है जिन्होंने शौचालय जैसे अनछुए मुद्दे को स्वतंत्रता दिवस जैसे अहम दिन उठाया. 

Girls Toilet1भारत जैसे देश में जहां लोगों के पास मोबाइल फ़ोन ज़्यादा हैं और शौचालय कम, सीएसआर के तहत ऐसी योजनाओं का क्रियान्वन आनेवाले दिनों में देश की मौजूदा तस्वीर को बदल सकता है. भारत में करीब 60 करोड़ की आबादी के पास शौचालय की सुविधा नहीं है. इसका बड़ा सामाजिक असर महिलाओं  की सुरक्षा और साक्षरता पर भी पड़ रहा है. स्कूलों में लड़कियों के लिए अलग से साफ़-सुरक्षित शौचालय ना होने की वजह से , किशोर उम्र की लड़कियां अक्सर स्कूल जाना छोड़ देती हैं. आंकड़ों के मुताबिक – 

  • करीब 47 फ़ीसदी लड़कियां स्कूल में शौचालय ना होने की वजह से स्कूल छोड़ रही हैं
  • 11 से 14 वर्ष उम्र की करीब 6 फ़ीसदी लड़कियों का स्कूल में नाम तक नहीं लिखवाया जा रहा

ऐसा नहीं कि सरकार को अब तक इसकी ख़बर नहीं थी क्योंकि ये सभी सरकारी आंकड़े ही हैं , फ़र्क बस इतना है कि सरकार की सोच कभी शौचालय तक गई ही नहीं. सामाजिक बदलाव की शुरुवात शौचालय से हो सकती है , प्रधानमंत्री की इस सोच की कार्पोरेट इंडिया ही नहीं सामाज मे भी काफ़ी सराहना हो रही है. 

Girl Toilet1यामिनी अय्यर, सेंटर फॉर पॉलिसी रिसर्च की डायरेक्टर का कहना है “ जब हम स्कूलों में भारत की अगली पीढ़ी को संवारने की बात करते हैं,  तो उन्हें कम से कम स्वच्छ वातावरण तो देना ही होगा, ज़ाहिर है शौचालय जनकल्याण की अहम ज़रुरत है”

भारत में लड़कियों की शिक्षा और महिलाओं का सशक्तिकरण देश की तरक्की के लिए बेहद ज़रुरी है. जहां आज भी 40 फ़ीसदी बाल विवाह, 47 फ़ीसदी की शादी 18 वर्ष से कम उम्र में कर दी जाती है, वहां बदलाव की शुरुआत तो शौचालय से ही होनी चाहिए. 

मोदी सरकार की ‘स्वच्छ भारत’ मुहिम से कार्पोरेट सामाजिक दायित्व या सीएसआर के काम को भी सही दिशा मिल रही है, जो काम आज़ादी के सत्तर बरसों में नहीं हो सके हैं – सरकार और कार्पोरेट की सहभागिता से अानेवाले कुछ वर्षों में ज़रुर संभव हैं. 

Hindi Manch

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