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April 30, 2025
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Harvard Scientist Dr. Willie ने किया ईश्वर के अस्तित्व का दावा

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Harvard Scientist Dr Willie Soon ने Tucker Carlson के शो में पेश किया गणितीय सूत्र, जिसे उन्होंने ईश्वर के अस्तित्व का अंतिम प्रमाण बताया। यह ‘Fine Tuning Argument’ पर आधारित है, जो Universe के नियमों की सटीकता को दर्शाता है।

Dr. Willie Soon ने किया ईश्वर के अस्तित्व का दावा

 Cambridge America- Harvard University के प्रसिद्ध Physicist तथा Aerospace इंजीनियर, DR. Willie Soon ने ईश्वर के अस्तित्व का गणित के सूत्र द्वारा प्रमाण देने का दावा किया है। उन्होंने Fine Tuning Argument‘ पर जोर देते हुए कहा कि गणितीय सूत्र ईश्वर के अस्तित्व का अंतिम प्रमाण हो सकता है। ब्रह्मांड के नियम इतने अचूक तथा संतुलित होने के कारण ही जीवन अस्तित्व में है, और इतनी अचूक सटीकता किसी ईश्वरीय शक्ति के कारण ही हो सकती है। गुरुत्वाकर्षण Law Of Gravity की शक्ति से लेकर ऊर्जा के अचूक संतुलन से ही ब्रह्मांड का संतुलन टिका हुआ है। Dr. Willie Soon ने कहा कि यदि ब्रह्मांड के पदार्थ तथा प्रतिपदार्थ (Antimatters) संपूर्ण रूप से समान अनुपात में रहते, तब भी जीवन का अस्तित्व ही संभव नहीं था, परंतु इन दोनों में रहनेवाली असमानता एक उच्च शक्ति के अस्तित्व का प्रमाण देती है। प्रसिद्ध Mathematician, Paul Dirac ने एक गणितीय समीकरण की सहायता से Antimatters के होने की भविष्यवाणी की थी। उन्होने कहा था कि इन बातों की ओर देख कर कोई भी ऐसा कह सकेगा कि ईश्वर एक महान गणितज्ञ( Mathematician) है। Dr. Soon ने Paul Dirac के सूत्र का संदर्भ देते हुए बताया कि आरंभ में कुछ गणितीय समीकरण कठिन प्रतीत हाे सकते हैं, परंतु वह ब्रह्मांड के गूढ सत्यों को उजागर कर सकते हैं जिन्हे समझने में हम अब तक सफल नहीं हो पाए हैं।

ब्रह्मांड की घटनाओं के पीछे दिव्य शक्ति का दावा

Harvard Scientist Dr Soon के इस दावे की जड़ें प्रसिद्ध कैम्ब्रिज गणितज्ञ Paul Dirac के सिद्धांत में हैं जिसे उन्होंने दशकों पहले प्रस्तावित किया था। यह ‘Fine Tuning Argument’ पर आधारित है जो बताता है कि ब्रह्मांड (Universe) के भौतिक नियम इतने सटीक और संतुलित हैं कि यह मात्र संयोग नहीं हो सकता, बल्कि इसके पीछे एक दिव्य शक्ति हो सकती है।
Dr Willie Soon ने अपनी बात समझाने के लिए Paul Dirac के 1963 के कथन को दोहराया जिसमें उन्होंने कहा था, “ऐसा प्रतीत होता है कि प्रकृति के मूलभूत नियम अत्यधिक सुंदर और शक्तिशाली गणितीय सिद्धांतों से परिभाषित होते हैं। हमें यह स्वीकार करना होगा कि प्रकृति ऐसे ही कार्य करती है। यदि कोई कहे कि ईश्वर एक उच्च कोटि के गणितज्ञ हैं, तो यह गलत नहीं होगा, क्योंकि उन्होंने ब्रह्मांड को अत्यंत जटिल गणितीय संरचना के आधार पर बनाया है।” Dr Soon ने इसी विचार को आगे बढ़ाते हुए कहा कि ब्रह्मांड की सभी मूलभूत ताकतें और गणनाएं किसी दिव्य शक्ति के अस्तित्व की ओर इशारा करती हैं।

Stephen Hawking ने दिया था अलग मत

हालांकि, विज्ञान और धर्म के बीच संबंध हमेशा विवादित रहे हैं। जहां Dr Willie Soon ब्रह्मांड के नियमों को ईश्वर की मौजूदगी से जोड़ते हैं, वहीं प्रसिद्ध वैज्ञानिक Stephen Hawking ने इस विचार को पूरी तरह नकार दिया था। अपनी आखिरी किताब ‘Brief Answers to the Big Questions’ में Hawking ने लिखा था: “अगर आप चाहें, तो Physics के नियमों को ईश्वर का कार्य कह सकते हैं, लेकिन यह ईश्वर के अस्तित्व का प्रमाण नहीं है।” उन्होंने कहा था कि वह विज्ञान को मानते हैं, जो यह दर्शाता है कि ब्रह्मांड स्वचालित रूप से भौतिक नियमों के अनुसार कार्य करता है, न कि किसी दैवीय शक्ति द्वारा।
विज्ञान ने हमेशा से ही किसी भी प्रकार की दैवीय शक्ति को कभी खुलकर स्वीकार नहीं किया। लेकिन ये जरूर माना कि,’अंत में सब ईश्वर के हाथों में है। बहस करने के कई मुद्दे हो सकते है, लेकिन यकीन करने के लिए सिर्फ एक विश्वास ही काफी है।

SoulAce’s SROI Report reveals how Women’s Literacy is reshaping communities

Rekha, a beneficiary from a Woman Literacy Program, was once hesitant to step out alone but now can commute confidently to her hometown, Muzaffarpur. Her journey was not about distance but breaking barriers. Much to our surprise she also crafts Jhoomar and earns 3,000–4,000 rupees a month, proving that empowerment isn’t just taught; it’s lived.

But how do we measure the real impact of such social initiatives? This is where Social Return on Investment (SROI) comes in. SROI is an impact assessment framework that measures the social, environmental, and economic value created by a welfare program. SoulAce, India’s leading CSR consulting and monitoring & evaluation firm, conducted the SROI assessment for this Women Literacy Program (WLC) spearheaded by a utilities company in Delhi.It empowered women, made them aware of financial independence, and reclaimed rights in society.

Unlike traditional financial metrics, SROI emphasizes well-being, reducing inequality, and sustainability. It assigns a monetary value to tangible and intangible outcomes, offering a clear ratio of social impact per unit of investment. For example, an SROI ratio of 5:1 means every ₹1 invested generates ₹5 in social value.

SoulAce offers data-driven insights to measure the real-world impact. It highlights how every rupee invested translated into economic upliftment while reinforcing the projects’ contributions to long-term community sustainability.

We shed light on programs that underscore the importance of SROI as a tool for organizations to assess the full spectrum of benefits for communities.

The WLC was aimed at helping underprivileged women attain functional literacy with the help of a unique speech-based software. They learnt numbers, words, and sentence formation and also turned financially independent as many chose to become instructors after completing the course.

The SROI conducted by SoulAce found that the real impact was beyond literacy, eventually, many graduates of the program turned into community leaders, mentors, and entrepreneurs, proving the power of transformation through education.

“At SoulAce, our CSR impact assessment team has worked with over 150 large private and public sector companies in 200+ districts across the country. Although impact assessment is mandatory for certain classes of companies, we are witnessing a spurt in the number of companies looking to measure the holistic impact of their CSR projects, both in quantitative and qualitative terms.” said, Adarsh Kataruka Managing Director, SoulAce.

A low down on the tangible benefits of the WLC Program

Another testament to the power of empowerment was the story of Yasmin ( beneficiary of WLC) towards financial independence. She successfully started a clothing shop, earning ₹7,000 a month with the support of her WLC teacher and financial literacy training. She can now easily navigate Sadar Market independently, make smart purchasing decisions for her business, and have a stronger voice in family decisions. Her story highlights how knowledge and encouragement can transform lives!

A major section of women have gained access to government schemes like Ladli Yojana, Sukanya Yojana, and Ayushman Bharat, securing financial and healthcare benefits.Due to improved medical awareness, there was a reduction in health-related deaths.

The Key Findings of the WLC program

  1.   89 percent of women can read letters and numbers and do simple calculations easily.
  2.   82 percent of women were able to read newspapers after the program.
  3.   91 percent of women can sign documents.
  4.   90 percent of women feel that the program helped them in skill development and functional literacy.

The Key Impact of the WLC program

  1.   75 percent of the beneficiaries were able to travel alone as the program helped them read signboards/posters and bus numbers.
  2.   50 percent of the beneficiaries opened bank accounts after the program and can do bank transactions and operate ATMs.
  3.   72 percent of the beneficiaries agreed that they were more involved with children’s education and helped them in studies/ review report cards.
  4.   78 percent of the beneficiaries agreed that the program helped in the improvement of communication skills.

The Invisible Impact of the WLC Program

The WLC program sparked profound, intangible transformations in the lives of its beneficiaries. Women were less hesitant and gained confidence. They participated actively in community affairs and collaborated with other women and agencies. Self-doubt was taken over by a sense of respect. Women were more aware of their rights and could make informed decisions. Further, their progress inspired their children, breaking the cycle of illiteracy at home and improving their family well-being. There was a significant psychological impact —reduced gender inequality.

Women now had a voice, a sense of independence, and a future they could shape on their own terms apart from learning from these programs.

The Process and Principles of SROI

SROI is based on seven key principles: engaging stakeholders, understanding change, valuing what matters, focusing on what’s material, avoiding over-claiming, ensuring transparency, and verifying results. Nonprofits can assess and communicate the social value they create through them.

The SROI framework adopted for this study followed a structured six-phase approach:

  1.   Establishing scope and identifying stakeholders
  2.   Mapping outcomes
  3.   Evidencing outcomes and assigning values
  4.   Establishing impact
  5.   Calculating SROI
  6.   Reporting

 Key Challenges and Barriers to implementing the WLC Program

A major challenge was mobilizing women as many didn’t see immediate benefits and needed counselling. Family resistance was common, with initial doubts about the need for education and jealousy over women earning, mostly from husbands. But support grew once financial benefits became evident.

Issues related to infrastructure like cramped classrooms that made teaching difficult were common. Finding replacement instructors on short notice was another problem. Limited funds and low salaries constrained program expansion. But the program persisted, proving that with determination and community support, barriers to women’s education and empowerment could be overcome.

Women Literacy Program achieves a high SROI of 4.66

The project’s SROI stood at 4.66, meaning every ₹1 invested generated ₹4.66 in social value. With a total input of ₹26.62 crore and a net output of ₹12.41 crore, the project achieved significant impact. This high SROI confirmed that the initiative not only covered costs but also created substantial economic and social benefits.

The success of the Women Literacy Program served as a benchmark for other organizations looking to drive social impact. With quantifiable benefits and a strong return on investment, the initiative stood as a testament to the power of education in transforming lives and fostering inclusive economic growth.

SoulAce leverages SROI to optimize CSR initiatives like the Udaan Scholarship Program and Project Aastha for long-term impact. Here’s a low-down:

Udaan Scholarship Program: Driving High Social Returns on Investment in Education

An MNC has launched the Udaan Scholarship Program to enhance educational access and workforce readiness. The multi-tiered initiative supported over 1,300 students from low-income backgrounds over the next three years. The primary motive was to tackle gender disparity in education and maximize SROI through targeted interventions across three academic stages as 50% of the scholarship was reserved for girls.

A Data-Driven Approach to Educational Upliftment and Maximising SROI

The Udaan Scholarship ensured high-impact outcomes at different educational levels by aligning with the key Sustainable Development Goals or SDG 4 of quality education and SDG 5 of gender equality.

  1.   Reduced Dropout Rates: The initiative prevented early school dropouts, a key barrier for low-income communities by supporting students in completing secondary education.
  2.   Workforce Ready: The program promoted skill-based learning, addressing industry demands and increasing employment prospects by offering scholarships and diploma courses.
  3.   Higher Education Accessibility: It fostered long-term socioeconomic mobility, leading to higher earning potential and financial stability by funding undergraduate education post-12th grade.

The scholarship model was not just a financial aid program but a strategic investment in human capital. Around 750 scholarships were awarded in the first year and recipients received up to INR 30,000 per year reinforcing long-term economic sustainability for marginalized communities.

Project Aastha’s comprehensive support to over 600,000 Cancer Patients Nationwide

‘Project Aastha’ started in late 2021 by an MNC aimed at providing holistic support to cancer patients and their caregivers, addressing multifaceted challenges encountered during the treatment journey. It has assisted over 600,000 beneficiaries, including more than 70,000 patients, through help desks established in prominent hospitals across the country.

Focus on five major objectives to enhance patient care:

  1.   Establishment of help desks within select cancer hospitals to provide on-site assistance.
  2.   Guidance to help patients and caregivers navigate complex healthcare systems, ensuring timely access to necessary services.
  3.   The project linked patients with various government schemes and provides guidance to access financial aid from trusts, civil society, or individual donors.
  4.   Emotional and mental health support is provided through counselling services, both in-person and via helplines, to address the psychological impact of a cancer diagnosis.
  5.   Community outreach programs have trained over 1,800 community health workers in breast cancer awareness and self-examination techniques to promote early detection and prevention.

Project Aastha offered comprehensive non-medical support services, including assistance with patient registration, travel and accommodation logistics, dietary counseling, and co-morbidity management. The holistic approach ensured that the diverse needs of cancer patients and their families were met throughout the treatment process.

It exemplified best practices in cancer support in India, offering patient-centered care that addressed medical and non-medical challenges.

About SoulAce

SoulAce is India’s leading CSR consulting and monitoring & evaluation firm. Over the last 15 years, SoulAce has delivered over 3,000 CSR projects across 28 states and 200+ districts in India. Some clients include Tata Sons, P&G, IBM, Oracle, Reliance Foundation, Hindustan Unilever, Colgate Palmolive, Asian Paints, Titan, and Kotak Mahindra Bank, among others. SoulAce’s major verticals include CSR Impact Assessment and Fund Utilization Reviews, Advisory, CSR Monitoring & Evaluation, and Employee Volunteering. It also offers a CSR grant management platform to help organizations meet CSR compliance. SoulAce’s ESG platform helps companies manage, report, and optimize environmental, social, and governance performance.

For further information, please get in touch with nachiket@soulace.in

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/soulace/

जावेद शेख एंड डॉटर्स, गुप्ता एंड डॉटर्स- समय बदलने को है

javed and daughters
Javed And Daughters
श्रीनगर में ‘Javed Sheikh And Daughters’ साइनबोर्ड एक कश्मीरी पिता द्वारा अपनी बेटी के नाम को अपने व्यवसाय में शामिल करने की नीयत से लगाया गया था, तब, जब बेटियां माता-पिता के लिए महज एक ज़िम्मेदारी भर हुआ करती थीं और बेटों के माता-पिता होने पर लोग फ़ख़्र जताया करते थे। जावेद शेख ने अपनी दुकान पर ‘Javed Sheikh And Daughters’ नाम का साइनबोर्ड लगाया, जो रूढ़िवादी सोच को दरकिनार करता है। यह साइनबोर्ड बेटियों के नाम को व्यवसाय में शामिल करके पितृसत्तात्मक समाज में एक नई सोच को दर्शाता है।

Javed Sheikh And Daughters

‘Shrinagar शहर के Kokar बाजार में एक पुरानी जर्जर इमारत के बाहर लटका एक पुराना साइन बोर्ड एक प्रसिद्ध कश्मीरी परिवार और एक प्यार करने वाले पिता की यादें ताजा कर देता है, जिन्हें अपनी बेटियों पर गर्व था। ‘Javed Sheikh एंड Daughters’ Kokar Bazaar , Maisooma Shrinagar।’यह साइनबोर्ड साबित करता है कि कम से कम 51 साल पहले कश्मीर में Gender Biasness की उलटी गिनती शुरू हो गई थी। जावेद शेख कश्मीर के सबसे सम्मानित और प्रसिद्ध व्यापारियों में से एक शेख मोहम्मद अमीन के बेटे थे। परिवार का कश्मीर में लकड़ी का साम्राज्य था और जावेद इसके एकमात्र मालिक थे। परिवार की संस्कृति की एक झलक उनके जम्मू स्थित घर में इतालवी संगमरमर के भव्य उपयोग में दिखाई देती है, जिसे स्वतंत्रता से बहुत पहले बनाया गया था।
जावेद शेख का निकाह 1969 में Dilshad Beghum Sheikh से हुआ था जो बॉलीवुड अभिनेता फिरोज खान की सबसे छोटी बहन हैं। उनके अन्य दो भाई, अभिनेता/निमार्ता, संजय खान और अकबर खान हैं। Dilshaad Beghum कश्मीर और दिल्ली में एक जानी मानी Socialite हैं। 1980 के दशक के मध्य में जावेद की मृत्यु हो गई। Javed और Dilshad की तीन बेटियां हैं, शाहला, सबा और शीबा। गर्मियों में शहाला अपनी मां के साथ श्रीनगर के राजबाग के घर में रहती है और मां बेटी, दोनों सर्दियों में दिल्ली और मुंबई चली जाती हैं। शहाला मशहूर फर्नीचर कंपनी ‘Woodfort’ की मालकिन हैं। वह एक इंटीरियर डेकोरेटर भी है और उच्च गुणवत्ता वाले Walnut Wood Furniture का काम करती है। सबा ‘Illuminati’ नाम की एक Candle Company की मालकिन हैं, जबकि शीबा एक गृहिणी और दो बच्चों की मां हैं। जावेद शेख ने अपनी दुकान पर “Javed Sheikh And Daughters” नाम का साइनबोर्ड लगाया, जो रूढ़िवादी सोच को दरकिनार करता है। यह साइनबोर्ड बेटियों के नाम को व्यवसाय में शामिल करके पितृसत्तात्मक समाज में एक नई सोच को दर्शाता है।

‘Gupta And Daughters’

इन दिनों लुधियाना के एक मेडिकल शॉप की फोटो सोशल मीडिया पर वायरल हो रही है। वजह जानकर आप भी हैरान हो जाऐंगे। PM Modi के स्लोगन ‘बेटी पढ़ाओ बेटी बचाओ’ से भी आगे बढ़ते हुए लुधियाना के एक व्यापारी ने ‘बेटी पढ़ाओ बेटी बचाओ’ के साथ-साथ ‘बेटी बढ़ाओ’ का नारा भी जोड़ दिया है और इसी के चलते उसने अपने व्यापार या दुकान का नाम ‘Gupta And Daughters’ रखा है। जहां एक ओर पिता और पुत्र/भाईयों ने लंबे समय से देशभर में फर्मों, व्यवसायों और दुकानों के नामों पर एकाधिकार कर रखा है, वहीं एक मेडिकल स्टोर पर महिला और उसके पिता के नाम वाला साइनबोर्ड सोशल मीडिया पर लोगों का दिल जीत रहा है और लोग बेटी के नाम को अपने व्यवसाय से जोड़ने के लिए स्टोर मालिक की सराहना कर रहे हैं।

Gender Biasness से परे हटने की कोशिश

लैंगिक रूढ़िवादिता को तोड़ते हुए लुधियाना के एक व्यवसायी ने अपने नवीनतम व्यवसाय का नाम ‘Gupta And Daughters’ रखा है, जो उनकी बेटी आकांक्षा और दुनिया भर की अन्य महिलाओं के लिए आदर सहित नमन है। व्यवसायी मनोज कुमार गुप्ता (54) ने अपना करियर एक बिल्डिंग कॉन्ट्रैक्टर के रूप में शुरू किया था और वे ‘Gupta And Sons’ नाम की एक कंस्ट्रक्शन कंपनी के भी मालिक हैं। हालांकि तीन साल पहले उन्होंने लुधियाना के सिविल लाइंस में ‘गुरु नानक मोदी-खाना’ के नाम से एक चैरिटेबल फ़ार्मेसी शुरू की, जिसके लिए वे नाम ढूंढ़ रहे थे।

PM Modi के बेटी बचाओ बेटी पढ़ाओ से हुए प्रभावित

 गुप्ता ने कहा, “नामों पर विचार-विमर्श करते समय, ‘बेटी बचाओ, बेटी पढ़ाओ‘ नारे से मैं बहुत प्रभावित हुआ और मैंने इसे अपनाने का फैसला किया। अलग-अलग नाम होने के बावजूद जब मैंने अपने परिवार को अपने फैसले के बारे में बताया तो वे खुश हुए। मैंने अपना मन बना लिया था और अपनी बेटी को न केवल भावना में, बल्कि नाम में भी स्वामित्व देने का फैसला किया। यह लैंगिक समानता का प्रतीक है।” कानून की छात्रा आकांक्षा ने कहा कि वह खुद को ऐसे माता-पिता की गौरवशाली बेटी मानती हैं जो लैंगिक समानता का उदाहरण पेश कर रहे हैं और लंबे समय से चली आ रही पितृसत्तात्मक मान्यताओं को तोड़ रहे हैं। उनके भाई जो एमबीए ग्रेजुएट हैं, उन्हें भी लगता है कि उन्होंने अपने पिता की  पहल जैसी कोई चीज न तो देखी है और न ही पढ़ी है, और उनकी प्रगतिशील सोच को सलाम करते हैं। गुप्ता सही मूल्यों को स्थापित करने के लिए अपने माता-पिता को तथा परिवार का नाम ऊंचा रखने के लिए अपनी पत्नी रमा को श्रेय देते हैं। ‘Gupta And Daughters’ का ‘Sikh Welfare Council’ के साथ गठजोड़ है जो गरीबों, जरूरतमंदों और हाशिए पर पड़े लोगों को मुफ्त में दवाइयां उपलब्ध कराता है।
ये दोनों Sign Boards महज एक Sign Board नहीं हैं, बल्कि मील का पत्थर हैं ये बताने के लिए’ कि समय बदलने को है। ये बताने के लिए, कि आगे की राह अब आसान होने वाली है। अब ज़्यादा दूरी नहीं तय करनी है बदलाव देखने के लिए। Gender Equality अब बस हकीकत होने को है। बस, रास्ते के पत्थर हटाते रहिए, क्यूंकि मंजिल तक पहुंचने के लिए हर कदम उतना ही ज़रूरी है।

IIFA Awards 2025: पिंक सिटी में लापता लेडिज ने मारी बाज़ी

IIFA Awards Laapata Ladies
IIFA Awards 2025- गुलाबी ठंड के बीच रविवार शाम को जयपुर एक्जीबिशन कन्वेंशन सेंटर (JECC) में आयोजित 25वें IIFA Awards समारोह में फिल्‍म ‘Laapata Ladies‘ ने बाजी मारी। फिल्‍म ने अलग-अलग श्रेणी में दस अवॉर्ड जीते। Champions Trophy में भारत बनाम न्यूजीलैंड के फाइनल क्रिकेट मैच के बावजूद JECC मैदान सिनेप्रेमियों से भरा हुआ था। IIFA Awards 2025 की शुरुआत शो के होस्ट कारण जौहर ने PM Modi का संदेश पढ़कर की जिसमें PM ने भारतीय सिनेमा को समाज में बदलाव लाने का सबसे बड़ा माध्यम बताया और सिनेमा जगत को बढ़िया काम करने के लिए बधाई दी।

IIFA ने किया कार्तिक को बेस्ट एक्टर अवॉर्ड से सम्मानित

भूल भुलैया 3 के लिए सर्वश्रेष्‍ठ अभिनेता का अवॉर्ड जीतने वाले कार्तिक आर्यन ने कहा कि, ‘भूल भुलैया का सफर कांटों भरा रहा है। जब पहली बार भूल भुलैया 2 के लिए चुना गया था, तब बहुत सवाल उठे थे कि क्‍या मेरे कंधे पर यह फिल्‍म चल पाएगी या नहीं?’ फिल्‍म ‘Laapata Ladies’ के लिए सर्वश्रेष्‍ठ सहायक अभिनेता का पुरस्‍कार जीतने वाले अभिनेता और सांसद रवि किशन ने कहा, ‘मैंने क्षेत्रीय भाषाओं को मिलाकर कुल 750 फिल्में की हैं, लेकिन कभी अवॉर्ड नहीं मिला। बहुत लंबी यात्रा रही है, लोग चलकर आते हैं, मैं रेंगकर आया हूं। मोदी जी को धन्यवाद दूंगा क्योंकि उन्होंने मुझे कभी रोका नहीं, ना वो रोकते हैं, ना ही योगी आदित्‍यनाथ जी। उन्होंने कहा कि सिनेमा भी करो और जनता और देश की सेवा भी करो।’

Laapata Ladies-पुरुषप्रधान देश में महिलाओं को आत्मनिर्भर बनने का संदेश

Laapata Ladies फिल्म महिलाओं को एक-दूसरे का समर्थन करने, आत्मनिर्भर बनने और अपनी सोच के अनुसार जीने के अधिकार का संदेश देती है, साथ ही यह भी कि सम्मान हर किसी का हक है। फिल्म में मंजू माई का किरदार, जो एक अपमानजनक शादी से बाहर निकलकर आत्मनिर्भर बनती है, महिलाओं को खुद के लिए जीने और कमाने का संदेश देता है। मंजू माई जैसी कई महिलाएं आपको अपने आसपास मिल जाएंगी जो शादी के बाद घुटन भरी जिंदगी जी रही हैं। लेकिन मंजू माई ने बताया कि ज़िल्लत से बाहर निकलकर एक आत्मनिर्भर ज़िंदगी जीने के लिए धनपति होना ज़रूरी नहीं है। ज़रूरत है बस ख़ुद पर यकीन करने की। मौक़े ख़ुदबख़ुद मिलते जाएंगे। मंजू माई को समाज में सर उठाकर जीने के लिए किसी पुरुष के नाम या सहारे की ज़रूरत नहीं है। समाज ने एक मिथक सदियों से महिलाओं के लिए तय कर रखा है कि औरत को समाज में ससम्मान जीने के लिए एक पुरुष के नाम की ज़रूरत है। मंजू माई ने इस मिथक की धज्जियां उड़ा दी हैं। फिल्म में एक डायलॉग है – “अकेले रहना थोड़ा मुश्किल जरूर है, लेकिन एक बार अकेले रहना सीख गए तो फिर आपको कोई तकलीफ नहीं पहुंचा सकता।” फिल्म में दिखाया गया है कि महिलाएं एक-दूसरे का साथ दे सकती हैं और एक-दूसरे को आगे बढ़ा सकती हैं, जो सास-बहू के बीच हमेशा मतभेद रहने की रूढ़िवादिता को तोड़ता है। महिलाओं को अगर रूढ़िवादी समाज की बेड़ियों को तोड़ना है तो इसमें उसकी सच्ची साथी एक औरत ही बन सकती है, क्यूंकि एक औरत ही दूसरी औरत की मनोदशा को समझ सकती है। फिल्म में एक डायलॉग है – “अगर सामने वाला आपसे हमेशा सम्मान की उम्मीद करता है तो ये आपका भी हक बनता है कि आप भी उससे उतने ही सम्मान की मांग कीजिए।”

IIFA से पहले Oscar तक भी पहुंची थी Laapata Ladies

आमिर खान और किरण राव द्वारा निर्मित तथा किरण राव द्वारा निर्देशित हिंदी कॉमेडी फिल्म ‘Laapata Ladies’ को 97वें अकादमी पुरस्कार 2025 (Oscar Awards) में अंतर्राष्ट्रीय फीचर फिल्म श्रेणी के लिए भारत की Official Entry के लिए चुना गया था। हालांकि फ़िल्म अंतिम 15 फ़िल्मों की सूची में अपनी जगह बनाने में कामयाब नहीं हो पाई। अंतर्राष्ट्रीय फ़ीचर फ़िल्म श्रेणी देश-चयनित फ़ीचर फ़िल्म के लिए है। पिछले साल, सुपरहिट मलयालम फिल्म “2018: Everyone’s A Hero” 96वें Oscar Awards 2024 के लिए भारत की आधिकारिक प्रविष्टि थी। असमिया निर्देशक Jahnu Barua की अध्यक्षता वाली Film Federation of India की चयन समिति और 13 सदस्यीय जूरी ने Laapata Ladies को Oscar Awards में भारत का प्रतिनिधित्व करने के लिए चुना था। समिति ने 97वें ऑस्कर पुरस्कारों में भारत का प्रतिनिधित्व करने के लिए नामांकित 30 फिल्मों की समीक्षा की। जिन फिल्मों पर विचार किया गया उनमें से कुछ थीं ‘Hanu-Man, कल्कि 2898 ई., आतम, All We Imagine As Light, Waazhai, Thanglaan, चंदू चैम्पीयन, सैम बहादुर, स्वातंत्र्य वीर सावरकर, मैदान और जोराम।

पिछड़े रीतिरिवाजों का खामियाजा भुगतती Laapata Ladies

यह फिल्म दो युवा दुल्हनों के बारे में है जो ट्रेन यात्रा के दौरान अदला बदली के कारण गलती से एक दूसरे के पतियों के घर चली जाती हैं। यह फिल्म भारत की पितृसत्तात्मक व्यवस्था पर एक व्यंग्य है और ग्रामीण भारत में Gender Equality और महिला सशक्तिकरण को बढ़ावा देने पर केंद्रित है। फिल्म में महिलाओं की उलझन को इस तरह से पिरोया गया है कि उनकी कहानी करोड़ों औरतों का हौसला मजबूत करती है। मर्द हो या औरत, फिल्म से हर कोई कई ऐसी बातें सीख सकते हैं जो उनकी जिंदगी आसान बना देगी। फिल्म में नितांशी गोयल, प्रतिभा रांटा, स्पर्श श्रीवास्तव, छाया कदम और रवि किशन समेत अन्य कलाकार प्रमुख भूमिकाओं में हैं जिन्होंने अपने स्वाभाविक अभिनय से फिल्म को हर दिल के करीब ला दिया है।

Oscar Awards के लिए अब तक नामांकित भारतीय फिल्में

Laapata Ladies सहित अब तक 57 भारतीय फिल्मों को ऑस्कर में ‘अंतर्राष्ट्रीय फीचर फिल्म श्रेणी’ के लिए नामांकित किया जा चुका है। महबूब खान द्वारा निर्देशित Iconic फिल्म ‘Mother India’ 1957 में Oscar के लिए नामांकित होने वाली पहली भारतीय फिल्म थी। अब तक केवल तीन भारतीय फिल्मों, मदर इंडिया (1958), सलाम बॉम्बे (1989) और लगान (2001) ने ऑस्कर पुरस्कार के लिए नामांकित अंतिम सूची में जगह बनाई है। अभी तक किसी भी भारतीय फिल्म ने Oscar में सर्वश्रेष्ठ अंतर्राष्ट्रीय फीचर फिल्म श्रेणी का पुरस्कार नहीं जीता है। अभी तक, 10 भारतीयों ने ऑस्कर पुरस्कार जीते हैं, जिनमें से भानु अथैया 1982 में गांधी फिल्म के लिए सर्वश्रेष्ठ Costume Designer श्रेणी के लिए पुरस्कार जीतने वाली पहली भारतीय थीं। ए.आर.रहमान ने दो बार Oscar Award जीतने में कामयाबी पाई। 2009 में ‘Jai Ho’ गाने के लिए Best Original Song और इसी गाने के लिए Best Original Score, दो Awards एक साथ जीतने वाले पहले भारतीय रहे A R Rahman!

Swiggy Fasting Mode: उपवास के दौरान नहीं आएंगे नोटिफिकेशन, स्विगी का ‘फास्टिंग मोड’ फीचर

त्योहारों में उपवास और रमजान में रोजा और इस बीच Swiggy Zomato से खाने का नोटिफिकेशन आना यानी कि आपके भूख को बढ़ा सकती है ऐसे में स्विगी ने एक ऐसा फीचर लांच किया है जिससे आप ये Swiggy Notification बंद किया जा सकेगा। स्विगी ने एक बयान में कहा कि उनकी नई सुविधा से रमजान से लेकर नवरात्रि तक, व्रत या रोजा के दौरान यूजर्स को खाने-पीने से जुड़ी कोई नोटिफिकेशन नहीं मिलेगी।

 Swiggy Fasting Mode: व्रत करने वालों के लिए Swiggy की अनोखी पहल

स्विगी ने सोमवार को एक नई सुविधा शुरू करने की घोषणा की, जिससे यूजर उपवास के दौरान खाने से जुड़ी अधिसूचनाओं को रोक सकेंगे। इस फीचर से यूजर्स अपने उपवास के दौरान खाने की सूचनाओं से बच सकेंगे। स्विगी ने कहा है कि उपयोगकर्ता अपनी सुविधा के अनुसार स्विगी ऐप पर उपवास वाली सुविधा को कभी भी चालू या बंद कर सकते हैं। इसके अलावा, उपवास के घंटों के बाद अधिसूचना स्वचालित रूप से फिर से चालू हो जाएंगी।

 कंपनी ने लॉन्च किया ‘फास्टिंग मोड’ फीचर

यह सुविधा पूरे साल विभिन्न उपवास अवसरों जैसे कि रमजान, नवरात्रि आदि के लिए उपलब्ध रहेगी। इससे उपयोगकर्ताओं को अपने खाने संबंधी सूचनाओं को प्रबंधित करने में अधिक आसानी होगी और वे अपने उपवास के दौरान बिना किसी व्यवधान के अपने धार्मिक अनुष्ठानों पर ध्यान केंद्रित कर पाएंगे। Swiggy launches ‘Fasting Mode’ for users to take break from food notifications

Maharashtra Budget 2025: Key Announcements and Political Reactions

At the budget session for 2025-26 fiscal year Maharashtra Deputy Chief Minister Ajit Pawar announced significant infrastructure projects which included constructing a third airport for Mumbai. The project stands in Vadhvan port area near Palghar district and will become operational during 2030. Multiple infrastructure advancement plans outlined by the state among which this project stands as one of the priorities.
Pawar disclosed that upgrades will be implemented at Shirdi airport to implement a ‘night landing facility’ because air travel needs are escalating in the area. A metro line connecting the under-construction Navi Mumbai International Airport to the Mumbai International Airport Chhatrapati Shivaji Maharaj through the airport will provide enhanced transportation access.

Job Opportunities to be Created

During his Budget speech, Ajit Pawar introduced an ambitious industrial policy that seeks investments of Rs 20 lakh crore to generate 50 lakh employment opportunities. The Maharashtra economy will grow at a rate of 7.3% during 2024-25 surpassing the national growth estimate of 6.5%. The state’s yearly income will increase to Rs 3,09,340 while maintaining a yearly rise from Rs 2,78,681 during the prior fiscal period. The per capita income level of Maharashtra stands lower than Tamil Nadu while slightly behind Karnataka and Gujarat.
An increase in debt levels poses a critical issue for Maharashtra as the state projects its total debt stock to expand by 10% to reach Rs 7,82,991 crore in the upcoming 2024-25 fiscal year. The state’s debt continues to rise because liabilities and outstanding loans are expanding throughout Maharashtra. The government has maintained a careful equilibrium between debt management and infrastructure improvements despite increasing debt levels.

Controversy Over Cut in Ladki Bahin Scheme Allocation

One of the most controversial aspects of the Budget was the reduction in the funding for the Ladki Bahin scheme, a flagship welfare initiative. Originally introduced by the previous government, the scheme provides financial support to women across Maharashtra. In the 2025-26 fiscal year, the government allocated Rs 36,000 crore to the scheme, a reduction of Rs 10,000 crore from the previous year’s budget.
This move sparked outrage, as the Mahayuti alliance had promised to increase the Rs 1,500 monthly payout to Rs 2,100 ahead of the 2024 elections. “This budget is full of empty promises, just like the government itself. The promise of Rs 2,100 under the Ladki Bahin scheme remains unfulfilled. It is clear that all their promises were merelychunavi jumla‘ (election tactics),” said Shiv Sena (UBT) chief Uddhav Thackeray, criticising the government for not following through on its promises.

Govt Defends Budget Cuts

In defense, Chief Minister Devendra Fadnavis emphasised that while the government remains committed to the Rs 2,100 increase, fiscal prudence is crucial. “We are committed to gradually increasing the amount as promised, but financial prudence is necessary,” Fadnavis explained. Deputy Chief Minister Eknath Shinde also reassured the public that the increase to Rs 2,100 would eventually be implemented, but it would require time.
Ajit Pawar, who presented the 2025 Budget for the 11th time, defended the government’s approach, focusing on long-term growth initiatives. However, the reduction in the Ladki Bahin scheme’s allocation remains a point of contention in the ongoing political discourse surrounding the Budget.

Maharashtra Budget: न लाडली बहनों को 2100 रुपए, न किसानों का कर्ज माफ

Maharashtra Budget : महाराष्ट्र की Devendra Fadnavis सरकार ने 10 मार्च को अपने दूसरे कार्यकाल का पहला बजट पेश किया। वित्त मंत्री अजित पवार (Ajit Pawar Maharashtra Budget) का बजट भाषण लगभग 70 मिनट तक चला, जिसमें उन्होंने कई महत्वपूर्ण घोषणाएं कीं। लेकिन विधानसभा चुनाव से पहले महायुति सरकार ने वादा किया था कि सत्ता में वापस आने पर लाडकी बहिन योजना के तहत मिलने वाली राशि 1,500 रुपये से बढ़ाकर 2,100 रुपये की जाएगी और किसानों को लोन के जाल से मुक्त कराया जाएगा। लेकिन राज्य के बजट में इस पर कोई घोषणा नहीं की गई है।

पूर्व सीएम उद्धव ठाकरे ने बजट को बोगस करार दिया, विपक्ष का प्रदर्शन

बजट पर प्रतिक्रिया देते हुए उद्धव ठाकरे ने कहा, “लाडली बहनों को 2100 रुपए नहीं दिए, किसानों का कर्ज माफ नहीं किया… दस सालों में ऐसा बोगस बजट नहीं देखा। चुनाव से पहले जो 10 घोषणाएं की गई थीं, उनमें से कितनी पूरी हुई हैं? इस बजट में ठेकेदारों के लिए बहुत कुछ है। मुंबई में 64 हजार करोड़ रुपये के प्रोजेक्ट्स शामिल हैं। महाराष्ट्र बजट 2025-26 पेश होने के बाद महाविकास आघाडी (MVA) के नेताओं ने सदन की सीढ़ियों पर बैठकर सरकार के खिलाफ विरोध प्रदर्शन किया।

Maharashtra Budget Highlights: 16 लाख लोगों को रोजगार, महाराष्ट्र को नंबर 1 बनाने का वादा

महाराष्ट्र की नयी औद्योगिक नीति 40 लाख करोड़ रुपये के निवेश और 50 लाख रोजगार पैदा करने पर केंद्रित होगी। वित्त मंत्री अजित पवार ने विधानसभा में कहा- “मैं वित्त वर्ष 2025/26 के लिए बजट पेश कर रहा हूं। प्रधानमंत्री के 2047 तक विकसित भारत के सपने को पूरा करने में महाराष्ट्र नंबर वन होगा। प्रत्यक्ष विदेशी निवेश में महाराष्ट्र नंबर वन है। दावोस में महाराष्ट्र ने 56 कंपनियों के साथ 15.72 लाख करोड़ रुपये के एमओयू पर हस्ताक्षर किए, जिससे 16 लाख लोगों को रोजगार मिलेगा।

एमएमआरडीए को बनाया जाएगा महाराष्ट्र का विकास केंद्र

महाराष्ट्र के वित्त मंत्री अजित पवार ने कहा कि एमएमआरडीए (मुंबई महानगर क्षेत्र विकास प्राधिकरण) को महाराष्ट्र का विकास केंद्र बनाया जाएगा और इस उद्देश्य से हमने मुंबई महानगर क्षेत्र में विभिन्न स्थानों पर सात व्यावसायिक केंद्र बनाने की योजना बनाई है।

लाड़ली बहना पर सीएम देवेंद्र फडणवीस ने दिया जवाब

महाराष्ट्र के मुख्यमंत्री देवेंद्र फडणवीस ने कहा, “हमने लाडली बहना के लिए पैसे कम नहीं किए हैं। सभी को उनका पैसा मिलेगा। हमने जरूरत के हिसाब से योजना के लिए पैसे रखे हैं। अगर योजना के लिए और अधिक पैसे की जरूरत होगी तो हम इसके लिए अतिरिक्त प्रावधान कर सकते हैं। हम अपनी बहनों को 2100 रुपये प्रति माह देने का अपना वादा पूरा करेंगे।” विपक्ष के आरोपों के बीच राज्य के उपमुख्यमंत्री एकनाथ शिंदे ने कहा, “हमने अपने घोषणापत्र में जो भी वादे किए है वह कोई प्रिंटिंग संबंधी गलती नहीं है, सभी घोषणाएं लागू की जाएंगी। घोषणाएं पांच साल के कार्यकाल के लिए थीं। इसलिए हम सभी घोषणाओं को उसी के अनुसार लागू करेंगे।”

Maharashtra Budget: लाडली बहना के लिए 36000 करोड़ का प्रावधान

मुख्यमंत्री माझी लाडकी बहीण योजना (Majhi Ladki Bahin Yojana) जारी रहेगी और योजना के तहत लगभग ढाई करोड़ लाभार्थी महिलाओं को जुलाई 2024 से मिल रही आर्थिक सहायता आगे भी जारी रहेगी। अजित पवार ने आज बजट पेश करते हुए बताया कि लाडली बहना योजना (लाडकी बहीण योजना) पर अब तक 33,232 करोड़ रुपये खर्च किए जा चुके हैं। वित्तीय वर्ष 2025-26 के लिए इस योजना के तहत कुल 36 हजार करोड़ रुपये का प्रावधान प्रस्तावित किया गया है। हालांकि 2100 रुपये करने को लेकर अभी तक कोई घोषणा नहीं की गई है।

CSR News: Empowerment of Visually Impaired with Smart Vision Glasses

Sony CSR
Sony India announced a significant milestone in its Corporate Social Responsibility (CSR) initiative aimed at empowering visually impaired individuals. The distribution ceremony took place at the Sony India’s office in Hyderabad, where Mr. Sanjay Bhatnagar, Vice President, CHRO & CSR Head, Sony India donated Smart Vision glasses to Mr. Bayya Mahesh, a visually impaired individual who has completed his master’s degree and is currently preparing for competitive government exams. To ensure a smooth user experience, Mr. Vijay Chander from the Blind Vision Foundation provided a comprehensive training session, guiding Mahesh on the various features of the Smart Vision glasses.
Mr. Bayya Mahesh expressed his gratitude, stating, “These glasses will be extremely beneficial for my studies and day-to-day activities. I can now read books, prepare for exams, and move around safely without assistance. I sincerely thank Sony India and the Blind Vision Foundation for this life-changing support.”
Sony India distributed Smart Vision glasses not just in Hyderabad, but nation-wide in twenty-one cities such as Lucknow, Jaipur, Bhubaneswar, Guwahati, Ranchi, Nagpur, Indore, Vijayawada, and Mangalore to name a few. Each recipient also received a smartphone to complement the functionality of the glasses.
Speaking about this initiative, Mr. Sanjay Bhatnagar, Sony India, said, “At Sony India, we believe in the power of technology to transform lives. Through the nation-wide distribution of Smart Vision glasses, we aim to bridge accessibility gaps and enable visually impaired individuals to achieve greater independence and a better quality of life. This initiative reflects our unwavering commitment to inclusivity and creating a positive impact.”
The Smart Vision glasses, powered by Artificial Intelligence (AI) and LIDAR technology, are designed to assist visually impaired individuals in navigating their surroundings, detecting obstacles, reading printed and digital text in multiple languages, and accessing emergency support features. This advanced device aims to enhance the quality of life for the visually impaired, enabling them to live independently and with dignity. The beneficiaries of this initiative in Hyderabad and other cities have been identified through partnerships with blind schools, eye hospitals and NGOs supporting visually impaired individuals.
The initiative reflects Sony India’s commitment to leveraging technology for social good and supporting the visually impaired in leading independent and empowered lives.
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CSR News: Initiative strengthens healthcare access for 1.45 million people by supporting 200 Health & Wellness Centres

HWC event
Mondelez India, through its decade old CSR program, Shubh Aarambh, helped strengthen primary healthcare by supporting 200 Health & Wellness Centres (HWCs) across four states – Solan(Himachal Pradesh), Bhind(Madhya Pradesh), Tirupati(Andhra Pradesh) & Pune(Maharashtra). This effort has strengthened essential medical services in over 800 villages, reaching more than 1.45 million people who previously had limited access to healthcare. By improving maternal and child health, supporting the management of non-communicable diseases, and encouraging community involvement, the initiative makes a tangible difference in people’s lives, ensuring more families receive the care they need.
Aligned with the Government of India’s Ayushman Arogya Mandir (AAM) initiative, the brand has presented a landmark impact report to relevant government authorities, highlighting key insights from managing these 200 Health & Wellness Centres. The program has led to a 58% increase in patient footfall, with 11,618 high-risk pregnancies identified and referred for specialized care. Additionally, over 7,800 children under five were referred for advanced treatment, while 160 Jan Arogya Samitis were equipped with tools to enhance community-driven healthcare monitoring.
The initiative has significantly strengthened healthcare services across these centres:
– 96% of Sub-Health Centres (SHCs) provide antenatal care
– 84% of HWCs offer postnatal care
– 97% ensure routine immunization
– 87% cater to adolescent health services needs
– 12% increase in pregnancy registrations
– 12 HWCs received Kayakalp accreditation for excellence in hygiene and infection control
– 10 HWCs earned NQAS certification for meeting national quality standards
– 1,028 healthcare workers were trained to enhance maternal, newborn, and child health (MNCH) services
By improving access to essential medical services, the program has also led to a 21% reduction in out-of-pocket medical expenses, making healthcare more affordable for local communities.
Speaking on the milestone, Ophira Bhatia, VP, CGA Lead (India & AMEA), Mondelez India, said, “For over a decade, we have been focused on strengthening communities and improving livelihoods. As part of this commitment, we identified healthcare as a key area – ensuring quality medical services. We worked closely with local health authorities to improve accessibility, affordability, and service quality at the grassroots level by strengthening the government led Health & Wellness Centre (HWCs) ecosystem. We have been able to cover over 800 villages effectively. The insights from this initiative will serve as a model for expanding primary healthcare services nationwide and highlighting the importance of preventive and community-led healthcare solutions.”
Beyond infrastructure and service enhancements, the program has also advanced gender-responsive and socially inclusive healthcare by training over 800 healthcare staff to integrate gender and social considerations into healthcare services. Additional interventions include:
– Iron Sucrose Intravenous administration for anaemia management
– Targeted support for high-risk pregnancies
– Customized health communication materials to improve healthcare awareness
In alignment with the national vision of Viksit Bharat, Mondelez India hosted a Knowledge Exchange Workshop, convening key stakeholders to share best practices and explore strategies for scaling primary healthcare services. Discussions reinforced the importance of HWCs in strengthening healthcare inclusivity and accessibility, emphasizing the need for continued investments in such initiatives.
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Maharashtra ‘Malhar’ Certification Mutton: हिंदू समुदाय के लिए खास झटका मटन, महाराष्ट्र में शुरू हुआ मल्हार सर्टिफिकेशन

Hindi Manch

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